Развитие на социалните умения - 11 June 2010 - Blog - Бистро изворче
Home » 2010 » June » 11 » Развитие на социалните умения
12:58 PM
Развитие на социалните умения

bratia.jpg27.10.2006 г.

автор: Стоян Георгиев

снимка: semeistvo.bg 

Твоето момче или момиче ще започне да провява все по-голям интерес към връстниците и дори да се поддава на натиск и съперничество с тях. Необходимо е да бъдеш бдителен за това, по какъв начин се развиват взаимоотношенията на детето ти с неговите връстници, понеже то може да се поддаде на натиска да се доказва и да върши неща, които са извън границите на допустимото (като катерене по дървета, скачане от високо и др.). 

Инструктирай го  не само какво може и какво не може да прави, но също и защо.

Мястото на играта

Едва ли съществува друг период от детското развитие, през който децата ще се наслаждават до такава степен на рисуването. Тъй като те ще използват много повече мускулни групи и ще са развили умението да използват пръстите си почти изкусно, драскането с моливи, пастели, боички или тебешири ще им доставя огромно удоволствие. Те вече няма да хващат четката или молива с юмрук, а между палеца и останалите пръсти. Най-вероятно твоето дете ще обича да чертае и рисува следното:

- прости геометрични форми;
- човечета;
- по-обикновени рисунки на природни пейзажи;
- портрети (собствени или на мама и татко);

Децата на тази възраст също така обичат да боравят с пластелин или да рисуват с водни боички и поради това е необходимо да им създадеш необходимата среда – покрий пода с вестници или им осигури място на двора (ако живееш в къща).

Любими на много деца са също и пъзелите, конструкторите от типа на "Легло”, а също и играчки с много бутони, светлини, мелодии и плюшени играчки.

Няколко съвета                                                                                                            
- Играй, рисувай и се забавлявай заедно с детето;

- Показвай неподправен интерес към проекта, който детето извършва в момента;

- Не му викай и не му натяквай, когато избере "грешното” място за рисуване, като стената, например. Просто му обясни къде се намира правилното място за рисуване;

- Не му провеждай "курсове” по рисуване и не го критикувай. По-скоро кажи нещо от сорта на: "Това кой е? Къде живее?” и т.н.

Бъди бдителен!

През този период децата имат изправящата косите тенденция да бягат от родителите си, привлечени от нещо интересно (понякога дори от колите по улицата). Бъди внимателен, понеже твоята разсеяност може да им струва нараняване или дори живота. Развий чувство за "непрекъснат поглед” и дръж под око детето си, когато е в парка, около улицата, басейн или сред тълпата. Бъди готов да реагираш и да го хванеш, ако извърши  внезапно движение.

"Защо?” Този любим въпрос

Не се изненадвай, ако през този етап от развитието си бомбардиран от въпроса "защо?” на ежедневна основа. Имай предвид, че това не е непременно опит да ти се окаже натиск или контрол от страна на детето – то иска да опознае още по-добре света, в който живее и да разбере защо и как работят нещата. Не е изключено твоето съкровище да разглоби CD-уредбата или компютъра. Ако това се случи, не го наказвай в никакъв случай, понеже е проява на любопитство и можеш да пресечеш интереса му към нещата и предметите.

Морално изграждане

Сега е моментът да започнеш да споделяш своята ценностна система с детето, понеже то е вече способно да осъзнава причината за твоите правила и да осъзнава тяхното значение. Използвай неговата готовност да се учи винаги, когато ти е възможно.
Една от най-важните ти задачи ще бъде да обучиш детето да различава правилното от грешното, а също и истината от фантазията. Въображението е една от най-бушуващите стихии в главата на детето, така че, необходимо е да му помогнеш да си създаде граници в съзнанието за разликата между реалното и измисленото. Ако детето ти каже, че е срещнало "Човека паяк” да се разхожда наоколо и всичко, което иска да направи, е да привлече твоето внимание, обясни му, че подобни неща не съществуват. Можеш също и да му разкажеш приказката за лъжливото овчарче и да обясниш, че лъженето за извършването на нещо неправилно е далеч по-неприемливо, отколкото самото действие.

Какво да правим, ако детето лъже?

Първото действие трябва да се третира с много разбиране, инструкция и обяснение, а не с наказание.
Ако лъженето продължи, можеш да осигуриш и последствия, понеже, ако не адресираш лъжата, това може да се превърне в лош навик, който да съпътства детето през целия му живот.
Никога не казвай "бели лъжи” пред детето (и най-добре никога не ги използвай) като, например: "Кажи, че ме няма, ако някой се обажда".

източник semeistvo.bg


Views: 410 | Added by: mamma_ronni
Only registered users can add comments.
[ Sign Up | Log In ]